Dél-Korea: Oktatás


Már volt szó a dél-koreai oktatás árnyoldalairól, szigoráról és problémáiról. Valamikor régebben kaptam egy olyan kérdést, hogy hány éves kortól járnak középiskolába. Ezt akkor megválaszoltam, de úgy gondoltam jobban belemegyek ebbe a témába és most jobban belenézünk a koreai oktatás ranglétráiba.


Évfolyamok



  • Bölcsőde     0-2 év


  • Óvoda             3-7 év

~ A koreai óvodákban már megkezdődik a tanulás! Először csak a magán óvodákban volt bevezetve, de ma már az állami óvodákban is megtanítják az alapvető összeadást, kivonást, írás, olvasást, a koreai nyelvet és gyakran az angolt és a kínait is. Az óvodákban játékok során tanulják meg testrészeiket, a helyes táplálkozást, és az elnevezéseket, megszólításokat.(Dongsaeng, noona stb.) Dalok, táncok és a memóriagyakorlatok mind része az óvodai nevelésnek.

  • Általános iskola  

  • Alsó tagozat      
      1. osztály            7-8 év
      2. osztály           8-9 év
      3. osztály           9-10 év
      4. osztály           10-11 év
      5. osztály           11-12 év
      6. osztály           12-13 év


  • Felső tagozat
         7. osztály            13-14 év
       8. osztály            14-15 év
       9. osztály            15-16 év


~ Az általános iskola koreaiul chodeung hakgyo (초등학교), 1996-óta gukmin hakgyo (국민학교) . 1-6. osztályig a gyerekek megtanulják a koreai írást, a helyes koreai kiejtést, a koreai olvasást, algebrát, geometriát, társadalmi tudományokat, koreai történelmet, képzőművészetet, az angol nyelvet, erkölcsi nevelést kapnak, tanulnak még művészetet és zenét és testnevelést.

~ Koreaiul
jung hakgyo (中學校). A felső tagozat 3 évfolyamból áll, de már minden sokkal szigorúbb. Ekkor kezdődik az egyenruha viselése is. Napi 7 órájuk van általános esetben. Itt koreait, algebrát, geometriát, angolt, társadalmi tudományokat, zene és művészetet, koreai történelmet, etikát és háztartástant, technológiát és hanját (kínai írásjel) tanulnak. Az órák ugyan úgy 45 percesek. Van egy szünet ami 30 perces.

1969-ben lett törölve a felső tagozatra való felvételiztetés. Most úgy veszik fel a gyerekeket az iskolákban, hogy ha a saját kerületében pályáz meg iskolákat akkor lutriszerűen valahova felveszik. (Ha többe is akkor választhat.)  \Más kerületbe való jelölés esetén még élhet a felvételi, vagy legalább is figyelembe vesznek fontos tantárgyakat.\

Felső tagozaton, ha középiskolába szeretne tovább tanulni a gyerek akkor vizsgáznia kell. A fő tantárgyak a koreai, matek és angol.


  • Középiskola
      10. osztály      16-17 év
      11.osztály        17-18 év 
      12.osztály        18-19 év


~ Koreaiul godeung hakgyo(高等學校).Megkezdődik a legnehezebb 3 év. A diákok hajnali 5-kor kelnek és este 10-re érnek haza. Ha valaki jár speciális képzésre általában nem ér haza előbb, mint hajnali 2. Koreában van egy olyan mondás:

"Ha napi 3 órát alszol a legjobb egyetemre jutsz be, ha napi 4 órát van esélyed arra hogy bekerülj egyetemre, ha 5 vagy több órát alszol különösen az utolsó évben akkor felejtsd el hogy egyetemre mész!"

Főleg a végzős diákoknál van az, hogy egy nap szabadidejük sincs, szülinapot sem tartanak és a hivatalos ünnepeken sem pihennek. Sőt általában a diákok maguk utasítják el a 'vakációzás' lehetőségét, mert jó egyetemre szeretnének bejutni. Aki nem kíván egyetemre menni az szakiskolába megy általában. A közép iskola nem kötelező, mert aki nem ezt választja az már hamarabb szakiskolába megy. (A szakiskolák választható szakai: halászat, mezőgazdaság, technológia, építő munkás, kereskedelem, háztartástan.)  Egy 2005-ös felmérés szerint 97% középiskolás korú fiatal végezte el a középiskolát. Ez eddig Koreában a legmagasabb arány.



Érdekességek


- Mivel kulcsfontosságú a tanulmányi siker személyek, sőt iskolák is sokszor versenyeznek egymás ellen ebben.
 
- A legfontosabb tantárgyak a matematika, természettudomány, koreai és angol nyelv és a társadalmi tanulmányok.
 
- A testnevelést kevésbé tartják fontosnak. (megj.: Nem véletlen az, hogy sok koreai kedvenc tantárgyaként válaszolja.:))
 
- 2011-óta tilos a testi fenyítés, de ezzel elkezdett romlani a fegyelem is. Bár a törvény tiltja, sok tanár még most is használja ezt a módszert.
 
- Léteznek vegyes nemű iskolák is, de sok szülő úgy tartja, hogy egy nemű iskolában jobban tud tanulni a gyermeke.
 
- Régebben szombatonként is be kellett járni az iskolába, ám ez 2012-óta be van tiltva. Azonban még mindig sok iskola tart nyitva illegálisan szombaton, mert a szülők azt szeretnék, hogy a gyerekük tanuljon.
 
- Sok diák tanul akadémián zenét vagy harcművészetet.

- Felmérések szerint a dél-koreai diákok a világ egyik legboldogtalanabb emberei.

- Súlyos hiánya van a közösségi munkáknak az iskolákban.

-Tisztában vannak vele a vezetők azzal, hogy az iskolarendszerrel károsítják a diákok érzelmi lelki és fizikai és szellemi világát. Próbálnak megoldásokat találni. Ezek ellen Gyermekjogi Szövetségek is jöttek már létre.





cr.: Wikipedia

Share this:

JOIN CONVERSATION

13 Hozzászólás:

  1. Ez nagyon érdekes, és sokban segített! Remélem, hogy még hosszú ideig fogsz blogolni és egyéb érdekességeket is megosztasz velünk! ^^
    Mellékesen, neked köszönhető, hogy vannak külföldi Ázsiai barátaim, mert te ismertetted meg velem az Interpalst! ^^ Köszönöm szépen és így tovább!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm szépen és én is remélem! Örülök, hogy tudok segíteni!:33
      És igazán nincs mit, több szempontból is hasznosak a külföldi barátok!♥

      Törlés
  2. Ez kemény... És én még a mi rendszerünk miatt szoktam nyávogni, ami ehhez képest nagyon laza és könnyű. O.o Nem semmi...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na igen... Ezek után 2x meggondoljuk, hogy miért is sír a szánk..:/ Nagyon is jó dolgunk van nekünk hozzájuk képest..:(

      Törlés
  3. Azta.... Nem is gondoltam volna... O_O
    Amúgy nagyon szeretem a blogod! ^^ Mindig olvasom amiket írsz, és mivel nem rég ismertem meg, visszamenőleg is olvasom, hogy mindent elolvashassak! :3
    Gondolom mennyi munkád van ebben! Szóval sok sikert és kitartást! És köszönöm, hogy szánsz időt erre! Hogy én is megismerhessem ezeket a dolgokat! Fighting Noona!! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönök szépen mindent!!!♥ Igazán nincs mit és amíg vannak olyanok akik szívesen olvasnak addig írok én is!^^ H W A I T I N G♥

      Törlés
  4. Énis nagyon szeretem a blogod:) Rengeteg mindent megtudtam amit eddig nem találtam.. De viszont azt a mondatot hogy a koreai diákok a legboldogtalanabbak nagyon sajnálom.:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy szereted és köszönöm!^^ Sajnos nem egy felmérésben állt már az, hogy ők a vilagon az egyik legboldogtalanabb diákok. Ez tényleg sajnálatos.:((

      Törlés
  5. Azt hiszem, hogy mostantól csak szépet és jót mondok a sulimról, ugyanis ehhez képes a mi gimink piskóta :O
    Szegény gyerekek ... szinte semennyi közösségi életünk sincs, eszerint?
    Hát az biztos, hogy elgondolkodtam, hogy tuti akarok-e Dél-Koreai egyetemre is menni xD (de így is úgy is akarok, szóval xD )

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!^^
      Valóban borzasztóan nehéz az amit végig kell csinálniuk, de lehet, hogy ez csak számunkra tűnik ennyire abszurdnak, mert szinte ez náluk a megszokott, én sem tudnám, hogy bírnám ki ha ott kéne tanulnom. Aki tényleg komolyan csak tanul annak valóban elveszik az egész közösségi élete.:(

      Törlés
  6. Szia :) Nagyon tetszik amit csinálsz és gratulálok hozzá! Sok sikert a jövöben is (:
    Megkérhetnélek valamire? Készítenél egy olyan cikket is, amiben híresebb kpopp bandák neveit és bandatagjait leírod? Nagyon megköszönném :33 ^^ -.^

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!^^
      Nagyon köszönöm szépen, igyekszem!^^ Huh..hirtelen nem tudom mire gondoltál.:) Másabb dologra, mint a Kpop maratonok vagy hogyan?^^ Ha elmagyarázod akkor szívesen csinálok.:)

      Törlés
  7. Szia! Most épp a koreai kor számításról keresgéltem mikor feldobta a blogod és a cím alapján érdekesnek találva gondoltam elolvasom. És hát wow ezt nem is tudtam eddig köszönöm ezek után azt hiszem hála neked jobban felnézek majd még inkább a koreaiakra. El sem tudom képzelni milyen kemény lehet. Raádásul én az utóbbi időben (egyenlőre) hobbiból elkeudtem tanulni koreaiul és hát még az elején vagyok és a hangul így úgy megyeget és borzasztó büszke vagyok néha magamra miután sikerült egy szót hallás után nagyjából leírni. Ehhez képest most jöttem rá, hogy én még lósz@rt se tudok ahhoz képest, hogy ők egész alsóban 6(!) évig tanulják + óvodába. És igaz én eddig se feltétlen panaszkodtam a sulira mert eléggé jó memóriám és logikus gondolkodásom miatt eléggé könnyen ment a suli de persze azért nekem is volt olyan,hogy azon fakadtam ki mennyi dogát írunk jövőhéten stb... Ezek után egy rossz szavam se lesz ezt most ünnepélyesen bejelentem!(xd😂) És ha már idáig eljutottál akkor még egyszer Köszönöm🙇 így most már megint kicsit okosodtam és még jobban tudom majd tisztelni a koreaiakat hála neked!Köszönöm!🙇

    VálaszTörlés